Share |

tisdag 2 november 2010

Kissing the Witch - Old Tales in New Skins av Emma Donoghue


Who were you
before you came to live in this tower?
And she said, Will I tell you my own 
story?
It is a tale of a voice.


Sagolandet har aldrig presenterat sina kvinnor på detta sättet förut. Männen syns i periferin eller lyser helt med sin frånvaro. Det gör dock inget alls. Förvånande och underhållande läsning på flera sätt och vis. Jag ska hålla mig från att skriva mera, men under skinnet är prinsessan och häxan och odjuret en och den samma och än dock så annorlunda på samma gång. Läs, läs, läs! :)

Tretton sagor tillika tretton kvinnoöden vävs ihop i Kissing the Witch. Hade jag inte behövt hoppa av pendeltåget och gå till jobbet hade jag läst den i ett svep. Efter denna läsning är jag mer än nyfiken på att läsa mer av Emma Donoghue.

Fortsatt läsning om Emma Donoghues Kissing the Witch - Old Tales in New Skins finner du här, av L. Timmel Duchamp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar