Share |

söndag 14 februari 2010

Igelkottens elegans

Berättelsen om två kvinnor. Eller snarare en medelålders kvinnlig portvakt som i hela sitt liv inte blivit sedd och en tolvårig flicka som känner sig nonchalerad och som vantrivs i sin alltför, i hennes ögon, löjliga och ytliga familj. Portvakten gör sitt bästa för att dölja för, de i huset boende, människor att hon är intellektuell. Detsamma gör tolvåringen, som i skolan på pin kiv (självbevarelsedrift?) presterar runt medelnivå trots att hon borde kunna studera vid universitetet.
Tolvåringen bestämmer sig för att dö, ta livet av sig på ett bestämt datum. Portvakten lever som hon redan vore död. På det hela taget är de mycket lika varandra och jag väntade länge på att de skulle komma på det själva och finna varann.

Jag har lyssnat på ljudboken som är 9 timmar och 37 minuter lång. Det tog mig en månad! Jag kan säga att jag har haft svårt och har svårt att bestämma mig vad jag tycker om den. Jag kanske får läsa den någongång i framtiden och se om jag tar till mig den på ett annat sätt då. Riktigt bra blev den först med en och en halv timme kvar. Jag är kanske inte tillräckligt intellektuell för boken, för ibland känner jag mig bortfintad av för mig svåra ord och begrepp (?) Men slutet grep tag i mig och jag har bestämt mig för att jag tycker om Igelkottens elegans.

Har du läst den? Vad tyckte du?

För mig är boken väldigt annorlunda mot någonting jag läst förut, säkerligen nyttigt :)

En alldeles egen sida, bara om Igelkottens elegans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar