Share |

tisdag 22 december 2009

Edgar Allan Poe: lämnar spår efter sig


Wordle: Vincent (again)

Inspirerade av Edgar Allan Poe har säkert många blivit vilket är ganska fantastiskt när man tänker på att han föddes för nästan precis 200 år sedan.

På bilden till höger hälsar jag på korpen i Philadelphia :)

Jag tycker om att hitta en röd tråd genom tid när jag försöker lägga upp lektioner till eleverna. Nu har jag ju inte lång erfarenhet av att vara lärare så jag förväntar mig att hitta mer, som kan göra lektionerna än mer intressanta. Poe är tacksam att arbeta med, det finns en hel del nytt som inspirerats av honom på ett eller annat sätt. Har du hittat Poe någon annanstans så skriva gärna i gästboken, då skulle jag bli glad. Jag är ju här för att lära, lika mycket som jag försöker lära ut (i klassrummet) men kanske även här. Hittar jag något som jag tycker kan berika någon annan så delar jag gärna med mig. Det ska vara kul att lära :)

Så, för att återgår till Mr Poe. Hans mest kända dikt (vågar jag nog påstå) heter The Raven, (Korpen på svenska) och skrevs 1845. Över hundra år senare, 1982, skriver Tim Burton en dikt Vincent som är på rim, precis som The Raven, och inspirerad av den. Helst i allra sista stycket. Den handlar om Vincent, en 7-årig kille som vill vara som Vincent Price - en gammal känd skräckskådis. Han hade en väldigt speciell röst som ni kan höra då ni kollar på Tim Burtons Vincent, det är nämligen Vincent Price själv som läser dikten om pojken som vill vara precis som honom :)


(Ett annat sidospår som kan vara kul att veta om vad gäller Mr Price är att han även lånade ut sin röst till Michael Jacksons Thriller. Kolla in videon så kommer ni känna igen berättarrösten i cirka 05.30 in i klippet).

The Raven finns även i Simpsonsversion från en av Halloweenavsnitten. Dock kan jag inte visadet här, då jag bara hittade den på spanska och tyska på Youtube. Jag länkade istället till en audioversion, tills en engelsk dyker upp på tuben.

Poe verkar ha haft en förkärlek till det kvinnliga namnet Lenore. Det dyker, om jag inte missminner mig, upp i hela tre av hans verk. (Bland annat i The Raven).

Lenore av Edgar Allan Poe

Ah, broken is the golden bowl! the spirit flown forever!
Let the bell toll! -a saintly soul floats on the Stygian river -
And, Guy De Vere, hast thou no tear? -weep now or never more!
See! on yon drear and rigid bier low lies thy love, Lenore!
Come! let the burial rite be read -the funeral song be sung! -
An anthem for the queenliest dead that ever died so young -
A dirge for her, the doubly dead in that she died so young.

"Wretches! ye loved her for her wealth and hated her for her pride,
And when she fell in feeble health, ye blessed her -that she died!
How shall the ritual, then, be read? -the requiem how be sung
By you -by yours, the evil eye, -by yours, the slanderous tongue
That did to death the innocence that died, and died so young?"

Peccavimus; but rave not thus! and let a Sabbath song
Go up to God so solemnly the dead may feel no wrong!
The sweet Lenore hath "gone before," with Hope, that flew beside,
Leaving thee wild for the dear child that should have been thy bride -
For her, the fair and debonnaire, that now so lowly lies,
The life upon her yellow hair but not within her eyes -
The life still there, upon her hair -the death upon her eyes.

Avaunt! tonight my heart is light. No dirge will I upraise,
But waft the angel on her flight with a paean of old days!
Let no bell toll! -lest her sweet soul, amid its hallowed mirth,
Should catch the note, as it doth float up from the damned Earth.
To friends above, from fiends below, the indignant ghost is riven -
From Hell unto a high estate far up within the Heaven -
From grief and groan to a golden throne beside the King of Heaven.

Roman Dirge har inspirerats av Poe och gjort både en tecknad serie och små videos om Lenore the Cute Little Dead Girl som ni kan se lite av här. I detta klipp möter hon Ragamuffin - som kanske inte är den trevligaste varelsen att stöta på i en mörk gränd...eller mitt på gatan...

Jag avslutar denna blogg genom att dela med mig av Lenore och Ragamuffin :) KRAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar