Share |

torsdag 17 december 2009

Sofies Värld av Jostein Gaarder



En bok om filosofi som kom ut 1991.
Boken handlar om Sofie som ska fylla 15 år. En dag när hon kommer hem efter skolan hittar hon ett brev, utan vare sig frimärke eller stämpel, adresserat till henne. Inuti finns en fråga "Vem är du?" Vem som har skickat lappen vet inte Sofie, men frågan får henne att börja fundera. Snart dimper fler frågor ner i brevlådan, den ena klurigare än den andra. Det visar sig att Sofie ska gå en korrespondenskurs i filosofi. Vem som är läraren vet hon inte och samtidigt som hon klurar över universiella frågor försöker hon lista ut vem som skickar henne breven...
I boken får vi möta de stora tänkarna ända från antikens Sokrates till 1900-talets Simone de Beauvoir (som är en av två kvinnor - om jag kommer ihåg rätt - som är med i boken. Vilket ju har sina orsaker). Av någon anledning får vi även möta litterära figurer som Rödluvan och Mårten gås (ur Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige) i Sofies värld. Hur detta kommer sig ska jag inte berätta - det enda som kan understrykas är att i Sofies värld är inte allt som det ter sig vara... Verkligheten tål att klura på :)

Jag försökte läsa boken för första gången när jag var 15 år. Men jag kommer ihåg att den var för jobbig för mig då. Jag blev helt yr i skallen av den. Efter 60 sidor lästa fick den ligga och vila. Sen försökte jag läsa den igen för några år sen, då kom jag kanske 150 sidor. För en månad tog jag tag i den igen. Nu gick det bättre och jag försökte att inte filura allt för djupt på alla namn på alla filosofer och hålla isär vad de bidragit med - sådant faller mig ändå ur huvudet. Boken är inte något att läsa om du känner för att med lättsam litteratur koppla av en stund. Existentiella frågor tar sin tid - kan man väl säga - då människan har ställt dem under hela sin existens och fortfarande håller vi på att klura på dem. Det är väl det som är charmen, det finns väl inte någon som inte tycker något om varför vi finns till eller varför vi är här. Gaarder påpekar ständigt att det är frågan som är intressant, inte svaret. "Ett svar är mycket mindre värt än en fråga"(Ur barnboken Hallå! Är det någon där? 1996:97).
Jag tycker om boken, även om jag blev lite trött på "dialogen" ibland, den är ändå en monolog. Det kvittar att någon sägs säga "Berätta!" - "Fortsätt!", på ett uppfordrande och mycket intresserat sätt.
Hur som helst, jag köpte filmen Sofies Verden där norska och svenska blandas friskt. Jag är kass på norska och hade engelsk textning - haha, lyckat :) Det var faktiskt lyckat... Som vanligt så var ju inte filmen som boken - vilket jag i det här fallet inte hade förväntat mig.
Jag hade kollat in trailern av filmen på Youtube och där hade någon lämnat en kommentar om att de sett den på sin religionslektion. Jag som är lärare i historia känner att den skulle passa bra också där, som introduktion till tidens epoker. Det brukar inte eleverna ha så bra koll på - så en snabb genomgång i början av kursen skulle nog kunna vara en idé att testa på en grupp nästa gång jag ska lära ut historia.
Hur som haver, en riktigt bra bok som jag nog kommer använda som uppslagsverk hädan efter.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar