Share |

tisdag 10 augusti 2010

The Passage


av Justin Cronin är färdigläst. De första hundra sidorna var spännande och svåra att lägga ifrån sig. Sedan var det några sidor som kändes tunga som gjorde att jag lade ifrån mig boken ett tag, två veckor kanske... Sen var jag igång igen - eller vi var igång igen, jag och karaktärerna. De satte sig nämligen i rörelse och då börjar det hända grejjer. Jag kan inte lägga ifrån mig boken. Tänker på den lite då och då under dagen och kan inte riktigt hålla mig tills jag får komma hem och läsa igen. Mäh! Du kunde väl läst på tunnelbanan eller vart du nu befann dig emellan varven, kanske du tänker nu. Nej. Jag tog med mig den några gånger - på bussen och tunnelbanan. Men boken är lika stor som halva min fjällrävenrygga och väger lite drygt ett kilo. Den är lite obehändig att ha med sig alltså. Sedan blev jag även kallad puckad av vänner då jag hade den med mig - ingen släpar väl omkring på en sådan där stor och tung tegelsten? Jag gjorde det - på stranden funkade det bra. Jag fick lite träning på köpet, tror jag är lite mer muskulös i armarna nu ;)

Om boken. Den börjar någonstans i USA, någongång i tiden. De använder e-mail, vilket får mig att inse att det inte är allför länge sedan, möjligtvis i nutiden - möjligtvis i framtiden. En man är ledsen, hans fru är död. Han hittar en hemlighet, som kan ge evigt liv, i Sydamerikas djungel. Hemligheten hamnar i USA, på en hemlig bas - testas på några personer som inte reagerar på det sätt som man vill/förväntar sig. Det händer hemska ting och snart hotas hela mänskligheten av denna hemlighet som skulle rädda alla människor från att någonsin behöva sakna en älskad...

I receptet finns: hjältar, vampyrer, kärlek och blodbad. Jag tänker hela tiden på Sagan om ringen av någon anledning. Torontoist drog paralleller till I am Legend. Jag har inte läst den ännu, så jag vet inte om det stämmer, men det låter bra. Hon/han skriver också mera om innehållet, så är du nyfiken - läs vad som står i länken.

Väldigt bra bok, måste jag säga. Inte sådan där vampyrromantik som vi är vana vid under denna hype. The Passage är något nytt... och då boken slutade med en cliffhanger (för visst gjorde den väl det?) och det sägs att det är första boken i en trilogi antar jag att det bara är för mig att vänta och vänta tills uppföljaren kommer ut om nåt år eller två. Helst tidigare.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar