Share |

måndag 25 april 2011

Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett


"Hur skulle jag ha kunnat stanna i sängen!
Världen har ju just precis som börjat
på nytt den här morron,
det är just vad den har".
En historia om det lilla i det stora och det stora i det lilla. En liten ögonöppnare om det fantastiska runt omkring oss. Det finns magi i vardagen som vi ofta glömmer bort att ta del av. Mycket läsvärd bok, som jag tyckte mycket om.

"(Världen) arbetar och surrar och krafsar och piper och bygger och doftar
så man är tvungen att vara ute i den i stället för att ligga på ryggen.
När solen hoppade upp så blev heden tokig av glädje,
och jag var mitt i ljungen och jag sprang
som tokig själv och skrev och sjöng.
Och jag sprang raka vägen hit.
Jag kunde inte låta bli.
Här låg ju trädgården
och väntade!"
Ur Den hemliga trädgården, sidan 153.

Inte så svårt att förstå känslan, när våren och sommarvärmen nästan slog till så tidigt som i slutet av april i år - underbart! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar