Share |

måndag 11 januari 2010

En sorts kärlek


utspelar sig i Amsterdam. Sten och Carmen, ett par i trettioårsåldern, lever livet. De reser, tjänar pengar genom bådas egna lyckade företagssatsningar och har precis blivit stolta föräldrar till en liten dotter. Att Sten, som säger lida av monofobi, allt som oftast är otrogen har Carmen valt att förtränga. Allt ändras då hon får bröstcancer. Sten älskar Carmen men kan inte, trots att han lovat, vara trogen.

Boken handlar om parets kamp mot cancern men också om Stens kamp med sig själv. Historien berättas ur Stens perspektiv, men några få undantag, då Carmen får komma till tals. Varje kapitel börjar med en del ur en låttext eller en wrample (tänk på sample inom musiken) ett stycke text från någonstans som fogas in i texten alternativt görs om lite för att passa det skrivna.

Jag tycker om de små låttexterna och jag undrar hur han valt ut dem, ibland är det mycket tydligt varför i vissa fall inte. Inte mer än att de ofta bär på sorg och smärta.

Yesterday / All my troubles seemed so far away.
Bokens allra första låttext är ur Beatles Yesterday (Help, 1965).

Boken är mycket läsvärd, jag kan tänka mig att den sitter kvar en tid efteråt och den kommer säkert dyka upp i tanken då och då. Det är en vacker historia om kärlek, trots att det inte verkar så med Stens vänstrande och svek. Den handlar också om vänskap - olika sorters sådan och ger en bild av hur svårt människor kan ha för att visa omtanke, sårbarhet och empati.

Jag kan inte säga så mycket mer, verkligen läsvärd.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar