Share |

tisdag 5 januari 2010

Någon slags ordning i oordningen

Nu har jag gjort någon slags lista på de böcker jag läst...eh, ja de senaste åren (blir det nog). Funderar på om det är rättvisa betyg på dem. Ofta när jag läsa någonting så tycker jag att det är bra eller till och med kanon. Mycket för att jag har varit så inne i boken och känner med karaktärer och så vidare. Möjligtvis är det därför inte en endaste bok har fått en etta.

Men sedan funderar jag över varför böckerna är bra, egentligen. De som är bäst måste väl vara de som sitter kvar, som man plockar fram ibland (håller i handen eller bara funderar igenom igen) och förundras över. Jag får nog fundera på hur den där betygsättningen är egentligen. Sen förändras ju en bok om man läser den igen, eller om man diskuterar den med någon annan. Nästan ingen bok är dålig när man får diskutera den - när andra är med och analyserar så får man helt andra perspektiv på boken och berättandet.

Jag skulle gärna vilja vara med i en läsecirkel, det skulle göra läsningen ännu roligare och än mer intressant. Någon som är sugen? Boksamtal är ju hur kul som helst :)

Blir någon förbaskad på mig och tycker jag varit riktigt dum mot någon bok, så säg det :) Själv står jag i valet och kvalet om jag inte varit helt nedrig som satt en tvåa på Joyce Carol Oates Våld - en historia om kärlek samt William Shakespeares Romeo and Juliet som fick en trea...

Jag tänker att jag kanske ändrar mig när jag läser om böckerna någon gång - men oftast läser jag inte om böcker, för det finns ju så många nya som jag vill hinna med innan jag kastar in handduken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar