Share |

måndag 11 januari 2010

The Lovely Bones (Flickan från ovan)





Flickan från ovan av Alice Sebold var det flera år sedan jag läste, men den har alltid funnits kvar. Tänker på den ibland mest av den enkla anledningen att jag blev lycklig av att läsa den. Kanske verkar det konstigt då den handlar om en flicka, Susie, som vid 14 års ålder blir mördad. Det är Susie som berättar om hur livet gestaltar sig för henne, mitt emellan livet på jorden och en himmel dit hon någon gång ska bege sig, men främst om hur hennes familj bearbetar sin sorg och saknad efter en älskad dotter och syster. Samtidigt är det också en kärlekshistoria mellan Susie och en pojke som hon aldrig hann få vara nära - något som hon sörjer...


Filmen är bra, men den lever inte upp till mina förväntningar. Dels gillar jag inte effekterna allt för mycket... Sedan fattas det alldeles för mycket från boken och jag kommer på mig själv med att undra hur de ska lyckas få in allt och få ihop det på ett bra sätt innan filmen tar slut. Det får de inte. Trots det är den sevärd.


Har du inte läst boken, kan jag varmt rekommendera den. Jag vet att jag köpte boken till min mamma när jag hade läst den (hon har fortfarande inte öppnat den) och till alla mina vänner som jag vet läser böcker.


Från mig får filmen en 3:a av 5 möjliga. Boken däremot är en femma :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar