Share |

söndag 30 maj 2010

Två böcker av Ajvide Lindqvist

Människohamn av John Ajvide Lindqvist lästes ut snabbt. Den är obehaglig som vanligt när Ajvide Lindqvist är i farten. Det jag tycker om i boken är tillbakablickarna och historierna från förr som driver berättelsen framåt. Jag är inne i någon skumläsning nu och föredrar gärna obehagligheter, bara inte för "splattiga".
Hittills är min favorit av Ajvide Lindqvist Låt den rätte komma in. Den var så spännande att tårna krullade sig av obehag de sista 90 sidorna. Det är svårt att komma i närheten av en sådan bok igen, befarar jag. Dock är Människohamn bra. Om jag tycker Låt den rätte komma in är bäst av författarens böcker, kommer Människohamn som god tvåa med Pappersväggar på tredje plats. Tätt följd av Hanteringen av odöda. 
Pappersväggar är den första boken jag läst som e-bok. Först lyssnade jag på den första novellen Gräns. Den var riktigt bra, men jag hade inte ron att lyssna på hela boken. Det går fortare att läsa och det fungerade bra med Adobe Digital Editions. Jag lånade alltså boken från biblioteket, både ljudboken och e-boken. Kanon verkligen! Boken är bara några musklick bort - kan knappast bli bekvämare :)
Pappersväggar består av tio noveller i varierande längd och "kvalité" kan man väl säga :) Favoriterna för mig blev Gräns som nämndes ovan. Majken och Sluthanteringen som är en fortsättning på boken Hanteringen av odöda. Sedan var slutordet riktigt bra också - han (författaren) vet hur man får läsaren att känna sig speciell, vilket var kul och tacksamt på nåt sätt :)
Nu är jag riktigt sugen på Lilla Stjärna. Den finns som ljudbok men jag vill helst läsa den på egen hand. På bibblan har jag inte hittat nån e-bok ännu. Får se hur jag gör - kanske köper den ändå och lägger den till samlingen :)

Jag har inte skrivit så mycket om vad böckerna handlar om. Det som jag uppskattar med John Ajvide Lindqvists böcker är att övernaturligheterna känns så trovärdiga. Jag köper det rakt av. DET gör det läskigt. För vem vet vad som finns där ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar