Share |

lördag 5 mars 2011

Dag 13 - Min favoritförfattare

Svårt. Jag har gått omkring och filurat en hel dag nästan på vem det skulle kunna vara. Jag har kommit underfund med att det måste bli fyra stycken som får vara med här. Två för mig ganska nyupptäckta. Oki, då ska de presenteras.

Nyupptäck fast gammal i gamet och numera död, tyvärr: Dr Seuss.

Något sånär nyupptäckt, gammal i gamet och numera också död, tyvärr: Roald Dahl

Har känt till lite drygt ett år, ganska så ny (?) i alla fall på svenska marknaden, mycket levande. Både i person och i sina texter: Carlos Ruiz Zafón

Välkänd, inte alltför gammal och mycket levande - fansen hoppas på mer, mer, mer från: JK Rowling 

Motiverar mina val;
Jag har gått till väga som så att om jag själv skulle skriva, hur skulle jag vilja skriva då. Jag skulle vilja skriva som Dr. Seuss och Roald Dahl. Deras rim och ramsor, det är som musik! Vilket pill och vilken fantastisk förmåga att hitta på ord och få ihop dem. Precis som Shakespeare ;) Fast nyare då såklart. Tänk att kunna skriva så!

Sedan har vi Zafón som skriver så vackra texter och riktigt målar fram sina karaktärer och miljöbeskrivningar. Att kunna skriva så vackert, det skulle vara underbart. JK Rowling då till sist. Att sitta på en sådan fantastisk guldgruva av litteraturkunskap som hon måste göra för att kunna skriva det hon skrivit, den kunskapen vill jag lägga vantarna på. Att sedan besitta en sådan fantasiförmåga - ah, give me! :) Vilken värld hon målar upp! Där vill jag vara, fast i tryggt förvar med en stav i näven - kanske sittandes på en Hippogriff, konverserandes med tavlorna på Hogwarts - svingandes en bägare (med vad det nu må vara) på the Hog's Head. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar