Share |

söndag 13 mars 2011

Dag 15 - Manlig favoritkaraktär

Efter att ha rannsakat mina bokläsningslistor kom jag fram till att jag nog inte kan välja en

Den första mannen som dök upp i huvudet var Mr. Darcy från Austens Stolthet och fördom. Frågan är varför? Han är inte speciellt trevlig om du inte är "rätt" sällskap. Men han ändrar sig väl i slutet hoppas jag och är mer fördomsfri mot de flesta han träffar. Hur som helt så har han ett gott hjärta och är hjälpsam mot, i alla fall, hans hjärtats dams släktingar utan att för den skull försöka vinna henne genom detta. Lite av en smygis är vad han är :)

Sen har vi två kämpar: Marcus i Hornbys Om en pojke och Ram Mohammad Thomas i Swarups Slumdog Millionaire kämpar båda för att trygga sin tillvaro. I England bor Marcus med en deprimerad mamma. I skolan är han mobbad och som nyinflyttad utan någon som vill bli hans vän, hittar han en fadersgestalt och vän i den egocentriske Will, 36-årig "tonåring" som sitter på kunskaper som hjälper Will att få rätsida på sitt liv. (Samt tvärtom).
Ram, hamnar av en slump i TV-programmet Vem vill bi miljonär? Ingen tror såklart att en kille från slummen besitter de kunskaper som krävs för att ens skrapa hem minsta rupie. Han vinner dock storvinsten och får för en advokat bevisa hur han kan veta svaret till alla frågorna. Efter diverse insatser av stort och smått får vi se en riktig hjälte växa fram genom Rams livberättelse. I slutet visar det sig att drivet hela tiden var jakten på kärleken. Men inte bara för att han själv ska kunna vara lycklig med sin kärlek, utan för att hans kärlek ska få vara trygg. Ram är en hjälte som ombesörjer om andra och detsamma gör Marcus, fast båda två på sina olika vis.

Dexter i Nicholls En dag är en favoritkaraktär då han är så mänsklig. Han är så bra på att visa sig från människans sämsta sida. Hur man sviker, hur man fegar och hur man på alla möjliga viss kan sumpa för sig själv genom att sträva i fel riktningar. Samtidigt visar han att även den sämste kan få rätsida på sitt liv och att allt som människan tar sig för, det lär hon sig av (får jag hoppas). Det är frustrerande att läsa om Dexter, men jag hoppas genom hela boken att han tar sig samman och fixar till sig - jag håller honom på något vis alltid bakom ryggen, för jag vet att han kan vara så mycket bättre än han beter sig.

1 kommentar: