Share |

söndag 19 juni 2011

Vågar man gå på djupet med den här boken?

Hajar har alltid fascinerat mig ända sedan jag var en liten fis och upptäckte faktaböckerna Focus hemma i bokhyllan. Där satt jag och läste om hajar och dinosaurier och i vilken ordning saker och ting skapats på jorden. Så fort det var program om hajar på tv var jag absolut tvungen att titta vilket har medfört att jag är skiträdd för djup, även om jag simmar omkring i en sötvattenssjö som Vättern. Vem vet, någon ond jäkel kanske har släppt lös i tjurhaj i böljan den blå?

Hur som haver. Har på senare tiden filurat ganska mycket kring jättehajen Megalodon som enligt beräkningar bör ha varit lite drygt 20 meter lång och därmed fasligt tacksam att skriva skräck om. Hittade en boktrailer på tuben om hajen av någon Steve Alten som verkar ha nischat in sig på att skriva böcker om de flesta myter och mänskliga mysterier som han kan lägga vantarna på. Hör bara på titlarna så fattar ni vad jag menar: The Trench, The Loch, The Mayan Prophecy och såklart några böcker om Megalodon som alla heter MEG med undertitlarna: A Novel of Deep Terror, Primal Waters samt Hell's Aquarium. Den sista är jag lite sugen på att läsa. Då mitt senaste och enda möte med en bok som helt ägnade sig åt vattenlevande djur handlar om en kvastfening (ett spännande mysterium i sig) som fredligt gömt sig för människan i årtusenden (åtminstone dem som sorterar växter och djur) och lyckats inbilla oss att den var utdöd med dinosaurierna, känns ganska gullig och söt i jämförelse med den läsning som jag tror mig möta i Hell's Aquarium. Känns det som att det är ett smart val till sommarläsning på stranden, kan jag undra? Lurar det en jättehaj i vattnen kring Gotlands kust där jag kommer spendera en semestervecka? Är det värt att skrämma sig själv till ännu djupare djupfobi än den jag redan har?

Jag tror jag får svara ja på den frågan. Det kan ju vara rysligt mysigt på något sätt ändå: ligga där på playan och skrämma sig så till den milda grad att jag får bada invid strandkanten i det, med småbarns hjälp, ljumma vattnet. En bra läsplan som säkerligen går i lås i juli. Jag kör på det, tror jag...

Trevlig sommar!

MEG: Hell's Aquarium

Någon som läst något av Alten? Är det han skriver bra? 

Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar