Share |

torsdag 30 juni 2011

Favorit i repris: Perelandra av C.S. Lewis

Perelandra, en favorit.
Har i dagarna funderat ganska mycket på en bok jag läste för över 10 år sedan, men som fortfarande spökar ibland. Det är Perelandra av C.S Lewis. En underbar bok som nog tål att läsas om av mig och har du inte läst den, så gör det. Fast den är andra delen i en trilogi, så kanske kan det vara en idé att börja med första boken.
Jag skrev om boken i temat: Långtbortistan som Lyran hade för över ett år sedan. Då skrev jag såhär:
 
Perelandra av C.S Lewis
Andra delen av Lewis rymdtrilogi. Handlingen utspelar sig på Perelandra, en planet som vi känner under namnet Venus, precis i skapelsens gryning. Det är en planet där inget är konstant, havets stora vågor bär fram flytande öar med de mest underbara prunkande växter med de härligaste frukter som får det att vattnas i munnen på mig som läsare. Perelandra är en gyllene skapelse med hav av guld och ett skimmer som jag inte mött i någon annan roman. (Låter flummigt kanske, men om Lewis första bok i serien ger mig en känsla av blått (även om den utspelar sig på Mars) är känslan och miljön på Perelandra gul, orange och gyllene). På denna mobila planet hamnar alltså Ransom, han möter planetens Eva och Adam. Ransom är även skyldig till att ha fört med sig synden in i världen då han inte ont anande gett "ormen" i paradiset skjuts med till Perelandra från vår egen jord i en rymdraket - illa. :)
 
Det är många år sedan jag läste boken nu, men det som jag kommer ihåg mest är ljuset och en konversation mellan Ransom, Eva och "ormen". Eva som aldrig har träffat någon annan talande varelse än Adam förut kan inte föra en konversation med mer än en person åt gången. Så när Ransom och "ormen", båda två samtidigt sätter igång och försöker övertyga henne om olika saker kan hon bara uppfatta vad den person säger som hon riktar sin uppmärksamhet mot och ser på. En märklig fast fascinerande situation, tycker jag.
Första boken.
Tredje, sista delen.
Passande musik till läsningen av Perelandra? :)
Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Tack för din fina kommentar! Jag gillar dina bloggar också ;-) Har bokmärkt!!!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt :) Tackar och bockar :)

    SvaraRadera