Share |

onsdag 4 maj 2011

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Boken som fick mig att trotsa åksjukan är från och med en halvtimme tillbaka utläst och ligger här bredvid i soffan och ser otillräcklig ut. När kommer del två måntro?

Efter att alla skrivit en massa bra om Cirkeln så tänker jag ansluta mig i ledet jag med. De relativt korta kapitlen gör att jag har svårt att lägga ifrån mig boken. Eller, det är ju innehållet som gör att det är lätt att vilja läsa vidare om kapitlen inte är så långa. Så det blir kapitel, efter kapitel efter kapitel efter... ja, du fattar och så har jag läst en timme till helt plötsligt.

Jag brukar inte skriva så mycket om handlingen (har jag märkt) och jag lär nog inte göra det denna gången heller. Däremot så påminner boken mig om tv-serierna: Buffy samt Förhäxad. Några tonåringar möter magi och ondska och måste samarbeta för att överleva, även om de är varandras motsatser och inte skulle umgås om de inte blev tvingade till det.
Det som andra lyft fram som en styrka i Cirkeln är att familjeförhållanden och relationer omkring ungdomarna får ta stor plats och på det viset gör boken mer trovärdig. Jag håller till fullo med och ser fram emot att få följa ungdomarna i de nästkommande böckerna. Några karaktärer anar jag var och med vem de är på väg in i framtiden, medan andra är svårplacerade. Kanske döljer det sig en kärlekshistoria mellan två av cirkelmedlemmarna? (Eh, eller?)

P.S Tonårsminne som boken väckte till liv: första kärleken vid sjutton års ålder. Ett blandband jag och kärleken lyssnade på mest hela tiden innehöll just låten med orden I'll protect you from the hooded claw, keep the vampires from your door (min favoritrad för övrigt - har ju alltid varit facinerad av vampyrer) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar