Share |

tisdag 20 juli 2010

"Du har hört...


Vyssan lull av Carin Gerhardsen, uppläst av mig, Katarina Ewerlöf".
Mitt i inflyttningsmattheten passar det bra med ljudböcker. Bland lådor och disk och dammråttor tröttnar jag lätt på mina favoriter som på Spotifylistan går på repeat. Att lyssna på en historia däremot - tröttnar jag aldrig på.

Igår lyssnade jag på Gerhardsens tredje del i Hammarbyserien. De första två böckerna Pepparkakshuset samt Mamma, pappa, barn lyssnade jag på i höstas och tyckte de var väldigt bra. Kriminalromaner i ljudformat passar mig perfekt. Ewerlöf gör ett jättebra jobb med att ge röster åt de olika karaktärerna - ibland kanske hon slinter lite då hon ska härma någon dialekt, men vafasen - det är ju inte det lättaste. Jag tycker hon läser och ger liv åt berättelsen på ett utmärkt vis. I vanlig ordning slängs läsaren rakt in i handlingen och sedan är det full fart genom hela boken. Olika (för mig redan kända) karaktärer får ge röst åt samt föra handlingen framåt, vilket är en av berättelsens många förtjänster. Det är alltid spännande att lyssna på Hammarbyserien. Jag har för mig att jag hört att det bara skulle bli tre delar, men jag hoppas det kommer en till - jag är inte helt färdig med Petra Westman :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar