Share |

fredag 23 juli 2010

The Prince of Mist av Carlos Ruiz Zafón


En bok jag hittade i billighetshyllan på Tesco. Enligt förordet så har Zafón skrivit fyra ungdomsböcker med denna inräknad innan Vindens skugga och Ängelns lek publicerades. Hittills har jag bara hittat denna som jag kan läsa, då den är på engelska. Jag har ingen kunskap om spanska tyvärr - mer än att jag kan beställa en öl (eller tio, kan nog inte räkna längre än så) - annars hade jag gärna läst de där böckerna med för The Prince of Mist är bra, riktigt bra till och med. Ryslig. Mitt i natten låg jag där i skenet från nattlampan i min lilla sovalkov och var ganska så rädd, kom på mig själv med att hålla andan. Tänkte att detta är väl ingen barn/ungdomsbok, den är ju skitläskig! Jag börjar ana ett mönster (kan man det efter att ha läst två böcker av en författare?) när det kommer till ett visst karaktär"recept" som han använder sig av. Jag tänker inte säga mer, utan pröva min tes mot min tredje Zafón-bok som jag snart sa läsa, nämligen: Ängelns lek. 

Jag ser fram emot att få läsa fler av dessa böcker som vänder sig till "unga vuxna" - översätt dem till engelska snabbt som ögat (eller svenska dårå). Om du som läser detta vet att de redan finns i översättning - hojta då till är du snäll :)

1 kommentar:

  1. Nu vart jag riktigt nyfiken på The Prince of mist. Låter som en bok helt enligt min egen smak.

    SvaraRadera