Share |

tisdag 1 februari 2011

Bokköparångest - fast ändå inte... eller - troligen.

Jag har blivit förhäxad av Roald Dahl. Idag var jag på bokhandeln och filurade framför alla Roald Dahl-böcker. Köpte ett exemplar av The Witches fast i pjäsformat. Tänkte att det kunde vara något för ungarna. Hittade även Roald Dahl Treasury och fann genom min Bokus-app med inbyggd streckkodsläsare att boken var billigare online. Så väl hemma när jag endast skulle köpa den nyss nämnda Treasury samt Rhyme Stew så "råkade" jag som av en händelse lägga ner The Witches både i ljudbok och bläddringsformat. Inte nog med det, även Revolting Rhymes och Dirty Beasts båda i både bok och ljud-format åkte ner i den virtuella shoppingkorgen. Jag avslutade mitt handlande med ett exemplar av Gris Grimly's Wicked Nursery Rhymes som råkade komma upp som förslag på vad andra kunder som köpt Dahl köpt mer.

Fan! (pardon my French...) Men verkligen! Jag får lite panik. Känner att jag sitter hemma och lixom spänner mig och försöker intala mig själv att: Lisa, verkligen - ska du verkligen köpa dessa nu? Sen svarar jag mig själv med att: Ja, men lika bra att köpa dem alla på en gång. Du ska ju använda dem i undervisningen och det är bra för ungarna att både läsa och lyssna till texten innan de ska spela upp (kanske en eller två scener) ur pjäsen. Köp dem nu. Du tänker ju ändå köpa dem sen. (Kanske imorrn eller om en vecka eller ett år). Köp nu. Och jag tryckte ner köp-knappen och sen är det försent.

Så nu sitter jag här och vrider mig själv inombords (mest) med en rynkad panna. Skakandes på huvudet åt mig själv. Jag tänker att: Använd nu de där jäkla böckerna i undervisningen Lisa-jäkel annars så blir jag förbannad på dig.

För övrigt så väntar jag på ett annat bokpaket som håller på att packas på Bokus. Tror det kommer några dagar innan Dahl levereras. Jag får spunk på mig själv så jag håller på. Någon mer som är som jag? Spunkar ni ur på er själv ibland, när det kommer till bokköp? Fram med det bara - dämpa min ångest, please! :)

*Unnar sig att dela med sig av en kram* - Kram på er! :)

...uppdatering fem minuter senare ... det finns ju en filmversion av Häxorna med. Jag känner mig tvingad att äga den. Röv.

3 kommentarer:

  1. Roald Dahl skriver coola berättelser så jag förstår köptvånget. Själv har jag påbörjat en liten samling av hans böcker men de ska skaffas via second hand. Än så länga har jag "Häxorna", "Matilda" och "Kalle och chokladfabriken".

    SvaraRadera
  2. Ha, ha det är en magisk värld som har öppnat sig i och med internetbokhandlarna. Ett klick och hela världens böcker finns framför en och man ara känner ha-begäret växa. ;) Du är inte ensam Lisa. För mig är besöken på dessa internet-paradis yttersta testet på självbehärskning. Hur det går? Blandat resultat. ;) Med tanke på att jag hämtade ett bokpaket på posten idag så gick det inte så bra sist. Men hela dagen har jag bläddrat och klappat på mina nya böcker. :)

    Och du, Roald Dahl är ju svår att motstå. En favorit här hemma.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Vad gött att höra att jag inte är ensam :) Självbehärskning ja... hehe, det var ju just det :) Jag verkligen längtar efter Rhyme Stew och Treasury :) Dem ska jag klappa och bläddra i länge när de hittar hit :)

    Härligt jobbat förresten, med second hand shoppingen. Det kräver tålamod :)

    Kram på er! :)

    SvaraRadera