Share |

söndag 6 februari 2011

Starter for Ten by David Nicholls

QUESTION: Book IX of Wordsworth's  
The Prelude contains the exhortation: 
'Bliss was it in that dawn to be alive...'?
ANSWER: But to be young was very heaven.

Soundtrack of Starter for Ten
Brian älskar, ÄLSKAR att lyssna på Kate Bush. Möjligtvis måste jag börja lyssna lite på henne med - jag har på något vis blivit smittad av någon Bushbacill sedan jag började läsa och måste nu upptäcka om hon nu är så bra som han påvisar. Kanske? Cloudbusting gillar jag skarpt i alla fall :)

Året är 1985 och Brian börjar på universitetet. Hemma i Essex lämnas vännerna, som inte har lika höga "ambitioner" i livet, kvar. Brian som inte är speciellt erfaren på något plan egentligen omger sig av Kate Bush och fantiserar samtidigt om vilka böcker som ska ligga framme, spontant utslängda på golvet, i det lilla rummet utan fönster då "kärleken" kommer på besök. Han börjar studera engelsk litteratur, som han är intresserad av, men inte lyckas något vidare med då han hela tiden somnar i böckernas inledning. 

Jag önskar jag kunde säga att den här boken är precis lika underbart bra som Nicholls One Day, men tyvärr är den inte det. Den har sina sidor, jag har skrattat högt ibland som är något som jag inte brukar göra när jag läser. Tårarna har runnit i empati eller ren vanmakt med karaktärernas agerande. Jag vill liksom bara hoppa in i det hela och blanda mig i, ge en hjälpande hand eller en liten vink. Säga: - Det är inte så farligt, ge varann en kram nu. 

Den började bra, igenkännande och rapp. Sedan segade den till, möjligtvis därför den tagit så lång tid att läsa. Mot slutet blev det bättre igen, rappt och kul. Möjligtvis är det jag som inte har varit på humör för just den här boken, just nu. Jag vet inte. Men en One Day är den inte som sagt. Hur som helst så har boken fått mig att inse att jag inte är kompetent nog till att vara med i frågesportsprogram. Varje kapitel inleds med en fråga och ett svar (ni ser ett exempel på detta överst i detta inlägg) och jag klarade inte av många av dem, sad to say. Men de är roliga att läsa och ger en ledtråd till vad kapitlet kommer att handla om, även om det ibland kan vara finurligt att tolka kanske ;) 

Eftersom det finns en film har jag beställt den från cdon.com för 49:-
Starter for Ten kostar 80:- på Bokus

Cool version av Cloudbusting som nog har blivit en favorit hos mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar