Share |

onsdag 23 februari 2011

Dag 10 - Favoritklassikern

 Hittade denna bild när jag googlade, målad av någon som heter Sonny, skulle jag tro :)
Här finns mer: The Secreter Robot Spy Factory

Stolthet och fördom av Jane Austen är min favorit bland klassikerna. Mest på grund av att den är så jäkla bra. Karaktärer som är roliga, sliskiga, elaka, uppnästa, världsfrånvända och totalt blinda av förälskelse. Finns det någon kvinna som lyckats läsa (eller se BBC versionen, den enda version som gör boken rättvisa) Stolthet och fördom utan att önska sig vara i Lizzys kläder? Helen Fielding som skrev Bridget Jones lär ju ha önskat sig detta då hon inte kunde motstå att skriva en nutida Stolthet och fördom. Eller kanske inte? Hur som haver. Jakten, förvirringen med de missförstånd som pågår mellan Lizzy och Darcy är ju fruktansvärt enerverande när man vet hur allt egentligen ligger till. Samtidigt är det ju också precis det där jobbiga spelet som gör att boken säkerligen fortfarande håller. Det är inte lätt med kärlek inte. Jag letar fortfarande efter min Mr. Darcy ;)

Just det ja! Andra skälet till att jag valde boken till min favoritklassiker är att jag fram tills nu inte varit speciellt bra på att läsa just klassiker. Ge mig lite tid så ska jag ändra på det.

Karlar... ;)
Eller! ska man läsa den från höger till vänster?! :D
 Sonny Liew
Intressant länk till alla Austen-fans: Jane Austen's World 
samt
Austen Cravings!

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer helt och hållet i ditt val Lisa! En klassiker som sveper iväg med läsaren på så många olika sätt och en av de bästa filmatiseringar av en roman som finns enligt min åsikt. ;)

    Kram på dig fina du

    SvaraRadera
  2. Verkligen, den nya filmatiseringen känns som ingenting i jämförelse, finns ingen känsla alls.

    Kram på dig! :)

    SvaraRadera