Share |

tisdag 5 juli 2011

Våldtäkt och romatik av Katrine Kielos


Fram till 1700-talet trodde vetenskapen att kvinnokroppen var en manskropp vänd ut och in. Samhället vill göra mannen neutral och kvinnan till det andra. Hon är det som måste svara på honom, det som måste eka tillbaka från andra sidan för att han skall veta att han finns. Kvinnlighet har alltid byggts av hans revben och utifrån hans behov.
Våldtäkt & romantik, sid. 105

En bok som berör, jag blir förvånad och arg och samtidigt äcklad över den värld jag lever i. Jag har svårt att förstå att jag är den andra. En kvinna. Och visst känner jag igen mig. Rädslan finns där. Möter jag en man på väg hem, visst kan jag skynda på mina steg och känna efter lite extra var jag har mobilen. Som om det skulle hjälpa mig om den jag mötte faktiskt var Våldtäktsmannen. 

Våldtäkt och romantik är väldigt välskriven. Olika teorier varvas med (vad läsaren förstår som) egna upplevelser av hur tiden efter en våldtäkt "tacklas". "Tacklas" med kaninöron, för jag fann just inte något bättre ord.  Just nu känner jag mig mest yr. Tror att den här boken, precis som Flickan och skulden kommer finnas kvar länge i mina tankar.

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar