Share |

måndag 19 april 2010

Ännu mer info om mitt läsande - inför vårskönt bokbyte :)

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Det är väldigt blandat, fast det var var länge sedan jag läste en ren deckare liknande Cornwall eller Connelly. (Har endast lyssnat på deckare på ljudbok senast i höstas). Föredrar nog inte deckare just nu alltså (även om jag väntar på Carin Gerhardsens Vyssan lull).  
Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Jag har många författare som jag tycker om men av C.S. Lewis, J.K. Rowling, Joyce Carol Oates har jag ganska många böcker. Så: Nope, ingen idé att skicka något av dessa tre :)
Läser du på andra språk än svenska? 
Engelska.   
Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Japp, ibland. CD och mp3 fast mest streamade böcker från biblioteket :)  

Ljudböcker jag lyssnat på:

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jag samlar på alla böcker jag kan komma över som jag tycker verkar bra, intressanta som ser fina ut (därav en hel drös med kok- och bakböcker!) eller som jag anser mig kunna ha nytta av i arbetet (gymnasielärare i engelska och historia).  
Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Japp, finns här på min bokblogg under tagen "lista". Då är det inte någon lista på böcker jag äger, utan sådana jag skrivit ner som jag kommit ihåg att jag läst. Men den är inte fullkomlig, senast idag i bilen på väg hem från affären kom jag på att jag läst Rosemary's Baby och fick lägga till den när jag kom hem.   
Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag är ute efter allt det ovanstående. Läsning ger så mycket: ordkunskap, inblick i andra människors liv och lär mig om mänskligheten och världen i stort och smått. Jag verkligen älskar att läsa och känner mig lite tom och fattig (eh... faktiskt) om jag inte har någon bok på gång. Känner att läsning är min terapi. När mitt liv (arbete, plugg och/eller relationer) är ett enda kaos kan jag på något sätt landa genom att fly (modigt eller hur) in i läsningen och en annan tillvaro ett tag. Det är det som behövs för att pausa - efteråt brukar det vara lättare att ta tag i livet igen. Det kanske skulle funka att göra något annat också, men när jag läser kräver ju läsningen all min koncentration och fantasi vilket gör att det inte finns plats för egen ångest eller malande tankar - och det är det som är så bra. Självklart läser jag när jag mår bra också - bara för att det är så jäkla härligt att läsa. En minisemester på ett par, trehundra sidor - det är inte fy skam! :)
Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Läser väl inte jättemycket chic-lit kanske - fast när det händer så känns det som lättsam underhållning. Brukar välja en sådan bok då jag vill hinna läsa något snabbt - under en kväll eller så. Istället för en film.  
Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Jag har inte hunnit med något av Khaled Hosseini ännu, även om jag har Tusen strålande solar som ljudbok. 
Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jag letar inte efter några särskilda titlar, däremot så skulle jag gärna läsa mer av följande författare: Eva-Marie Liffner hennes bok Drömmaren och sorgen var verkligen jättebra - lyssnade på den som ljudbok. Carl-Johan Vallgren, tycker jättemycket om hans bok Den vidunderliga kärlekens historia, vilket också är den enda bok jag läst av honom än så länge. Människohamn av John Ajvide Lindqvist skulle jag bli glad över att få i ett bokpaket också hans novellsamlingen Pappersväggar är en bok som jag skulle vilja lägga till min samling. Jag läser gärna mer av Toni Morrisson då jag endast läst Beloved än så länge. Efter My Sister's Keeper har jag fått upp ögonen för Jodi Picoult.

Några titlar som jag tänkt läsa men inte har i min bokhylla





2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för all information. Roligt att lära känna dig ännu bättre. Ditt gröna paket är i stort sett klart, väntar bara på en beställd bok. Snart dimper det med andra ord ner ett fullproppat paket till dig. Håll utkik!

    Din hemlige bokvän

    SvaraRadera
  2. Oj! Spännande :) Ska verkligen bli jätteroligt!! :)

    SvaraRadera