Share |

torsdag 1 april 2010

The Vampire Diaries: The Awakening & The Struggle


lite biten... visst, men efter att ha läst dessa två böcker inser jag att Twilight inte är en så pjåkig vampyrbok ändå. Dock undrar jag ju om det inte var så att Meyer råkade läsa The Vampire Diaries (1991) och fick några idéer om hur man skulle kunna skriva om vampyrer - för att sedan göra just detta fast på ett lite vassare vis?

Hur som haver - lite biten blev jag i slutet av bok två (The Struggle) och ska läsa fortsättningen. Jag ser serien också (TV6), som inte har speciellt mycket gemensamt med böckerna mer än namnen på vissa av karaktärerna och idén om ringar som skyddar mot dagsljus.

Idag har jag riktigt göttat mig i vampyrer - läst ut dessa båda böcker och börjat på Edwards version av Twilight, nämligen: Midnight Sun (hittas på Stephenie Meyers hemsida). Jag har även läst några debatter på DN om Twilight - är du nyfiken klicka! Är alla böcker god litteratur, eller finns det böcker man bör undvika? Själv är jag av den åsikten att, visst det finns bättre och sämre böcker med trots det tycker jag att all läsning är bra läsning...som Loveina Khans skriver i All läsning är bra läsning.

Men, läsvärt! Känner jag mig själv rätt hade Lisa (jag) 14 år slukat dessa böcker...

... to be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar