Share |

söndag 18 april 2010

Nytt inköp, någon slags recension och en hint till min hemliga bokvän :)




En bok rikare. Jag var på Ica och köpte En mörkrädd pojke av Justin Evans. Var där för två veckor sedan och läste på baksidan och den verkade så jäkla bra. Sen gick jag därifrån utan den, för att jag tänkte att jag skulle läsa den på engelska istället. Sen har jag gått och funderat över den där boken och inte kunnat släppa den. Det är inte ofta jag blir sådär jättesugen på att läsa en specifik bok, så när den känslan väl infinner sig då är det bäst att passa på att läsa, läsa, läsa :) Så, det blev ett exemplar på svenska. När jag betalade för boken nickade kassörskan uppskattande mot boken och sa att den var riktigt bra - läskig. Så jag tänkte att jag ska börja läsa den ikväll, första sidan läste jag i affären och den började bra: spännande och ville locka in mig i historien redan från början. Faktiskt redan innan första kapitlet. Där, på sidan mellan dedikationen och första kapitlet står en dikt av W.H. Auden:

Hos allting en konspiration
att få detta fort att se ut
som om det vore ett hem.
Hur skulle vi annars stå ut,
bortkomna i en förtrollad skog,
en mörkrädd pojke som aldrig
har varit lycklig och god. 



Spännande. Får mig att tänka på livet och Shakespeares En midsommarnattsdröm. Inte för att jag läst just den pjäsen, men jag avslutade Lika för lika i dagarna. Jättebra och riktigt underhållande. Helst en av karaktärerna som går och snackar skit om de andra; hittar på saker rakt upp och ner och far med osanningar - självklart får han tillbaka det rakt i ansiktet på slutet och nekar, dum som han är. I alla fall, när han väl sätter igång med sitt skitsnack, sitter jag och småflinar för mig själv och bara njuter av hur jäkla bra det är. Jag skulle verkligen vilja gå och se det på teatern, de rappa dialogerna och den listiga intrigen. Får nog ta och besöka The Globe nästa gång jag är i London. Jag tycker verkligen att det är riktigt underhållande att läsa Shakespeare, har du inte läst honom så gör det! :)


Förutom Evans, så läser jag även The Jane Austen Book Club av Karen Joy Fowler för tillfället. Tycker att berättelserna om karaktärerna som är med i läsecirkeln är intressantare än deras "djupdykning" ner i Austens verk. Men det är väl det som är tanken kanske, det är ju det som är drivet i boken. Det känns som sista och avslutande boken som de ska behandla kommer bli Stolthet och fördom, jag får väl se om jag har rätt :) 


Och till min hemliga bokvän, skulle jag bara vilja hinta lite om vilka böcker som ligger och väntar på att bli lästa av mig den närmsta tiden. 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar